Sorytelling & experience
Open Eindhoven Expo en This is Eindhoven Brandstore gaat in de kern over informeren. Over mooie bouwplannen die gaan komen en bijzondere evenementen in de stad. Met deze nieuwe locatie willen we ook een stap verder gaan en een statement maken. We willen de dynamiek en de toekomst van Eindhoven niet alleen horen en zien, maar ook voelen, ruiken en proeven! Dat doen we door een goed, interactief verhaal te vertellen waarin we onze bezoekers mee kunnen nemen naar het heden en de toekomst van Eindhoven. Open Eindhoven & This is Eindhoven Twee initiatieven, één stijl Ons plan gaat uit van één stijl waarbij we de ruimte letterlijk in tweeën delen, links Open Eindhoven Expo en rechts de Brandstore. De paal midden in de ruimte vormt het centrale punt vanwaaruit alle functies ontstaan. De wanden van open Eindhoven herbergen videoschermen, samplekasten, fotopanelen, opbergplekken en interactieve elementen. Bij de Brandstore is een selectie te vinden van gifts waarbij Eindhovense ontwerpers en makers per toerbeurt centraal staan en op een museale manier in de spotlights worden gezet. Vanzelfsprekend kun je er ook terecht voor alle vragen die je als toerist kunt hebben. Logische verbindingen zoeken en focus houden Doel is om helderheid te creëren en de twee afzonderlijke initiatieven op een logische manier in elkaar over te laten vloeien zodat ze elkaar optimaal versterken. Daarnaast is het belangrijk om een duidelijke focus te houden en niet té veel nevenactiviteiten en functies aan dit initiatief te verbinden. |
Stoere bouwkranen als metafoor De rode draad van ons ontwerp is 'bouwen'. Misschien niet super verrassend maar in onze ogen werkt dit het allerbeste. We hoeven dan niets meer uit te leggen. De bouwkraan hebben we daarom als ultieme metafoor verwerkt in onze plannen. Bouwkranen zijn stoer en het zijn de meest imposante landmarks van de bouwplaats. Ze hijsen, draaien, zoemen en zoeven... Trigger en een speelse twist We hebben een doos Mecano gekocht en hebben dit speelgoed het uitgangspunt voor de vormgeving laten zijn. De enorme blow-ups aan de gevel zijn herkenbaar en triggeren. Niet in de laatste plaats omdat er grote elementen aan de kranen komen te hangen die de interactie met het publiek zullen aangaan. Monumentale interventie in de ruimte Van buiten naar binnen Binnen hangen kleinere kranen met monumentale bouwblokken. Hierdoor ontstaat een herkenbare binnen-buiten verbinding. Het bouwblok met de ronde vorm zetten we in voor Open Eindhoven Expo. Je kunt hier een mooie maquette of mini-expositie in de spotlight zetten. Een balkvorm wordt aan de Brandstore gekoppeld als expositietafel en heeft daarnaast een baliefunctie. Het vloervlak in de vorm van de 'vibe' en de verreikende kranen vormen een visueel plein dat de aandacht trekt met interactieve interventies en samen met de grote hal ongekende mogelijkheden biedt. We hebben als structuur voor ons plan de volgende indeling aangehouden: #1. The Square | van buiten naar binnen #2. Open Eindhoven Expo #3. This is Eindhoven Brandstore #4. The Playground | groot, groter, grootst #5. Pop-up horeca | interventies |
Kraaninstallatie speelt met bezoekers
De basis van ons idee zijn drie lifesize Mecano kranen die de specifieke architectuur van de Heuvel wel volgen maar er zeker niet in opgaan. Ze zijn anders, minder statig, dynamischer en grilliger dan de omgeving waardoor ze opvallen. Ze lijken in beweging en misschien zijn ze dat ook wel. Vanaf het moment dat je de Heuvel vanaf de Markt binnenkomt moet de opstelling triggeren en aanzetten om de bocht naar links te maken en aan de slag te gaan met de drie interactieve ervaringen (geluid, licht en beweging) die aan de kranen zijn gekoppeld. Door simpele interacties kunnen voorbijgangers een proces in gang zetten en zo bij elk object iets ontdekken over de ontwikkelingen in Eindhoven. De invulling hiervan kan groeien of veranderen in tijd. Eindhovense denkers, makers, kunstenaars kunnen worden betrokken voor nieuwe input rondom de bouw en toekomst van Eindhoven. De voorbijgangers kunnen ook een rol krijgen in dit proces. en worden uitgenodigd naar binnen te gaan. Gebruikers participatie Participatie is een belangrijk speerpunt. Als er 'iets' kan worden achtergelaten of worden beïnvloed dan kan er eigenaarschap, verbinding en betrokkenheid ontstaan. Het kan ook een vertrekpunt zijn of ondersteunend werken voor meer social design gerichte evenementen of acties waarvoor we graag de samenwerking zoeken met social design bureau Cocosmos. |
Iconische eenvoud
De uitwerking van de kranen moet een helder en opvallend statement worden in de enorme hal. In de eerste plaats ondersteunend aan de doelstellingen van de exporuimte, maar het is natuurlijk ook mooi als het impact kan hebben op de Heuvel als geheel (zie #05 Playground). Oranje kranen - witte objecten Naast de rode elementen die terug te vinden zijn in het interieur zou een aanvullende kleur zoals fel oranje goed werken voor de kranen. De interactieve objecten worden wit. Dit geeft in combinatie met de Mecano uitstraling zeker een bijzonder effect. Op de vloer wordt per object een grondvlak toegevoegd dat correspondeert met de bovenhangende vorm en een open afbakening vormt voor de interactie met de bezoeker. Drie basisvormen: Sphere, Vibe en Home De interactieve objecten krijgen een naam en een bijpassende interactieve invulling. We hebben hiervoor een eerste gedachtenschets opgenomen. De ontwikkeling zullen we in samenwerking met Studio Krom doen, werkzaam op het gebied van interactive design. Mobiele mini-kranen als 'vliegende kiep' Om bezoekers te attenderen op Open Eindhoven en ze ook naar de exporuimte te trekken kunnen kleinere varianten van de kraan op specifieke locaties worden gezet. Dicht bij de ingang op de Markt maar ook verderop in de Heuvel, in het Stadhuis of bij het station. Zeker deze laatste zou een goede plek zijn omdat mensen gewend zijn om daar informatie te krijgen en omdat de 'vvv' van oudsher daar is gepositioneerd. Dat zou zelfs bemand kunnen zijn tijdens grotere events in de stad. |
SPHERE (sound experience)Voorbijgangers kunnen onder de 'sphere' gaan staan om iets te horen te krijgen. Wat ze horen kan wisselen of tijdsgebonden zijn.
Hoe dan moet de content dynamisch en verrassend zijn en dus steeds kunnen wisselen, ook wanneer de bezoeker de beleving een paar keer achter elkaar activeert. Eerste hersenspinsels: Korte gedichten van de stadsdichter ingesproken door Eindhovenaren? Geluiden uit de toekomst? Een paar lines van Fresku of Merel Morre? Een mini-liedje van Iris Penning? etc... |
VIBE (light experience)De Vibe-vorm leent zich er goed voor om een krachtig beeld neer te zetten (Instagrammable - deelbaar, IAMsterdam voorbeelden).
We zien het voor ons dat hij kan oplichten als een grote lichtbak wanneer er iemand onder gaat staan. Of ingevuld kan worden met een pixelgrid waarbij voorbijgangers de vibe bijvoorbeeld kunnen 'bestickeren' met emojis via hun mobiel of uit een collectie van woorden combinaties maken waarmee hij beplakt wordt. Eerste hersenspinsels: De kleur kan telkens pulserend veranderen (abstracte transformatie weergeven)? De drukte in de stad weergeven? Abstracte datum-, aftel-, klok- of kalender functie? Progress bar? Connectie en aansturing via telefoon bezoekers? etc... |
HOME (screen experience)Met (bewegend) beeld kunnen de visuele veranderingen in Eindhoven concreter worden gemaakt maar het zou ook een podium kunnen zijn voor visuele makers, architecten of animatoren. De interactie kan ontstaan door simpelweg plaats te nemen maar je zou ook
fysiek iets in beweging kunnen brengen (een hendel of knop die gedraaid moet worden). Eerste hersenspinsels: Tijdmachine waar gebruikers door beelden kunnen reizen? Iets zelf samenstellen? (percentage natuur/bouw/mens?) Gebouw/stad van de toekomst renderen op basis van eigen keuzes? etc... |
Informeren, enthousiasmeren, activeren
De beschikbare ruimte is niet groot, maar zeker groot genoeg om een compact en aantrekkelijk verhaal te vertellen over Open Eindhoven in het algemeen en over de afzonderlijke bouwprojecten. De ruimte is geschikt om groepen tot 15 man te ontvangen. Voor grotere groepen kun je de ruimte vóór de winkel inzetten of uitwijken naar het Muziekgebouw en Concertzaal M. Alle functies in één doorlopende 'levende' wand Het Open Eindhoven verhaal wordt verteld middels videoschermen, samplekasten, fotopanelen, opbergplekken en interactieve elementen in een modulair stalen frame aan de wand waardoor we uiterst flexibel zijn in vormgeving en makkelijker kunnen meebewegen met een veranderende inhoud. We integreren een groter scherm in de wand op wielen dat naar buiten gereden kan worden voor presentaties. Het geheel krijgt een 'open' uitstraling waarbij de huidige rauwe structuur van de muur zichtbaar blijft en een passende achtergond vormt. |
Zwevende schijf in de ruimte
Vanuit het midden komt een kraan met een grote ronde schijf te hangen die wisselend ingezet kan worden. Denk aan een interactieve- of ruimtelijke plattegrond of een bijzondere mini-expositie. Gevel 'vergroten' We hebben een eerste schetsvoorstel gemaakt voor de belettering op de gevel. Zowel voor de nu toegekende ruimte als ook voor de ruimte die misschien nog aan het geheel wordt toegevoegd. Om enigszins tegenwicht te bieden aan de belettering en het front van het Muziekgebouw hebben we de hoogte opgezocht en zijn we uitgegaan van het hangen van grote zwarte doeken. De typografie is groot en ondersteunt de twee functies zoals die ook binnen terug te vinden zijn. |
Opzet voor een modulaire wand waarin diverse functies zijn verwerkt.
De muren worden geverfd maar behouden de rauwheid die ze nu hebben. |
Eerste idee/conceptschets voor de gevelbelettering op basis van 2 en 4 kozijnen (bij uitbreiding). Zwarte doeken met stevige typografie vormen een onderscheidend geheel.
|
Hospitality en gift shop
Wanneer beide deuren volledig openstaan ontstaat een groot front dat zeer uitnodigend werkt. Als tegenhanger van de zwevende ronde vorm hebben we daarom voor in de exporuimte een enorme zwevende balk gepositioneerd met een betonnen uitstraling. Goed zichtbaar van buiten en zeker uitnodigend om naar binnen te gaan. De balkvorm wordt ingezet als expositietafel en heeft daarnaast een baliefunctie. In de balk is ruimte voor opslag. De bemanning van de ruimte komt vanuit This is Eindhoven aangevuld met een studentenpool vanuit de creatieve opleidingen. Bezoekers en bewoners van de stad worden op een gastvrije manier aangesproken en verder geholpen met hun vragen. |
Brandstore duidelijker koppelen aan ontwerpers
Bij de Brandstore is een selectie te vinden van gifts waarbij Eindhovense ontwerpers en makers centraal staan. We denken hier een enorme slag te kunnen maken ten opzichte van de huidige locatie. Vanzelfsprekend in uitstraling en presentatie maar ook op het gebied van inhoud. Inhoud toevoegen doe je bijvoorbeeld door ontwerpers en hun producten in de spotlight te zetten en hun verhaal of passie zichtbaar te maken. Dit straalt ook af op alle andere, meer reguliere gifts die verkocht worden. Ook deze producten gaan we vanzelfsprekend op een goede, aantrekkelijke manier presenteren. Denk hierbij aan een 'kijkshop' achtige formule waarbij van elk product een exemplaar mooi wordt gepresenteerd. Keuken/toilet unit in stoere container uitstraling Het huidige keuken- en toiletblok willen we het liefst achter een stoere rode containerwand positioneren. Dit sluit goed aan bij karakter van de ruimte. Voorkeur zou zijn om de ingang aan de achterzijde (bij de brandgang te realiseren zodat het toilet niet rechtstreeks aansluit op de publieke ruimte. |
|
Links: De opzet voor een modulaire wand waarin informeren en kopen optimaal samengaan. De uitstraling heeft meer weg van een museumwinkel waar ook ruimte is voor de makers achter de producten.
Boven: Het toilet-/keukenblok krijgt de sfeer van een bouwcontainer krijgt aan de voorzijde een display functie . Eventueel kunnen soortgelijke zelfbouwcontainers, voorzien van glazen wanden, in de hal worden geplaatst en ingericht worden als expositieplek of uitbreiding van de Brandstore. |
Geen permanente invulling voor de hal
De hal vinden wij minder geschikt voor een permanente invulling. Dat is ook niet nodig om het Open Eindhoven verhaal te vertellen. De verhouding tussen de compacte exporuimte en de enorme hal is lastig te overbruggen en misschien ook niet zo gepast. Het effect van een keffend hondje dat aan je broek hangt zeg maar. Kortom we denken dat je beter een paar keer per jaar enorm kunt knallen dan de boel aan de gang houden met een waakvlammetje. |
Héle grote mogelijkheden voor de hal
We zien wel grote mogelijkheden om de hal in te zetten voor grotere bijeenkomsten, evenementen of optredens. Deze kun je zelf organiseren of aan laten sluiten bij bestaande initiatieven zoals de Dutch Design Week of Glow. Je bent dan verzekerd van grote bezoekersstromen en kunt daarop anticiperen met pop-up horeca. Daarnaast kun je voor elk evenement specifiek naar partners zoeken die kunnen bijdragen in kennis, kunde en financiële middelen. Misschien is een evenement met overbuurman Muziekgebouw Eindhoven een mooie start. Periodiek en flexibel programmeren Door periodiek te programmeren kun je flexibeler opereren en kun je meegroeien met de ontwikkelingen en de mogelijkheden die het Open Eindhoven concept en de Heuvel als gebouw biedt. Voordeel is ook dat wanneer je naar een andere locatie zou verhuizen je geen grote investeringen in de hal hebt gedaan. |
Beschikbaarheid extra ruimte
We denken zeker dat het goed is om horeca bij de plannen te betrekken. Maar dan vooral als aanvulling op het concept. Dat werkte prima op de oude locatie van de vvv. Dat was overigens wel in een compleet andere context omdat dat bij het station was. We stellen daarom voor om horeca pas te integreren en te koppelen aan de locatie wanneer duidelijk is of de extra ruimte er ook écht bij gaat komen. De combinatie van Open Eindhoven en Volkslust lijkt ons (met écht alle respect) minder geschikt omdat dit niet aansluit in sfeer, dynamiek en beleving van het merk Eindhoven. Beter niet dan half. |
Mogelijkheden voor horeca + activiteiten
Ons idee voor horeca is een pop-up opzet die aansluit bij de dynamiek en mentaliteit van de stad. Denk aan een aantal afgestudeerde studenten van de Design Academy die net even een andere draai kunnen geven aan de energie en de ruimte door eenvoudige horeca te combineren met interventies zoals een expositie, fooddesign concept, optreden, buurtparticipatie traject of werkplek. De leukere, creatieve initiatieven in Eindhoven zijn altijd op deze wijze door de stad omarmd. Eigenlijk opteren wij dus voor een 'losstaand traject' dat ondersteunend kan werken voor de exporuimte en energie genereert voor de directie omgeving. |
Volle-kracht: [email protected]
-------------------- Marcel Sloots: 06-54657711 / [email protected] Marjan Thielen: 06-28559659 / [email protected] |